Malla

Direktlänk till inlägg 27 juni 2015

London dag 3

Av Malin - 27 juni 2015 23:33

Idag  började vi dagen med att åkte till Picadilly Circus där vi åt frukost i närheten. Efter det begav vi oss bort till St. Pauls Catherdal. Vi gick in och förutom katedralen i stort och kryptan gick vi också upp i kupolen. Även på utsidan i två nivåer. St. Pauls Catherdal är 111 meter hög, så vi var ganska högt upp och jag var ganska skakig i knäna. Men alltså, kan man gå nästan högst upp, då ska jag nästan högst upp. I am not one to half ass mina upplevelser. Utsikten var mäktig. Och insidan var vacker, mäktig och full av historia.

Efler St. Pauls åt vi lite lunch. Sen åkte vi vidare till British Museum där vi kikade på saker från forna Egypten, antikens Grekland och Rom, asiatiska historiska saker och lite annat. Vi har skisser hemma av norske konstnären Alfred Hammarbæck och sex av hans verk finns på British Museum. Till min stora besvikelse var de inte på display just nu enligt informationsdisken.

När vi kände oss färdiga på British Museum åkte vi bort till The Tower of London varifrån vi tog en River Cruise på Themsen. Det var en guidad tur och även denna gång var guiden riktigt bra. Vi fick se mycket av det vi sett förut, fast från ett annat perspektiv. Dessutom fick vi se lite nytt, som Shakespeares Globe till exempel.

Vi hoppade av på Westminster Pier och promenerade bort till Southbank Centre där vi försökte hitta ett ställe att äta. Det var väldigt myckeyt folk, så vi hamnade på en restaurang ganska nära vårt hotell i Blackfriars. Det var ett spanskt tapasställe, så vi beställde in massa tapas, några San Miguel, något glas Cava och en halv kanna Sangria. Mätta och belåtna gick vi tillbaka till hotellet där vi nu tar något glas vin och öl.

Förutom att vi har det riktigt bra här i London, har det hänt något riktigt häftigt hemma i Sverige! Min bästa kompis, Gabba, har kört cykel-SM och kom in på en imponerande 17:e plats, enbart 4,5 minuter efter vinnaren Emma Johansson. Min bästa kompis är AWESOME!

Turistar oss på Picadilly Circus.

Vyer från St. Pauls Cathedral.

Här uppe var vi alltså, på de två ställen man ser räcken.

Turist-Eric framför British Musesum.

The Rosetta Stone som varit avgörande för att kunna dechiffrera hieroglyfer.

Sokrates och jag.

River Cruise.

Ny vy av The Tower of London.

U

Shakespeares Globe.

Tapas! Det var trångt på restaurangen, så en del fick stå i fönstret.

Tescoköpt vin, intages på hotellmaner.

Imorse vaknade vi upp till den fantastiska nyheten att samkönade äktenskap blir lagligt i hela USA. Passande nog är det Pride här i London just nu, vilket syns från vårt hotellfönster!