Malla

Av Malin - 2 januari 2016 22:55

Om det funkar är det en bild-sammanfattning av 2015!

Av Malin - 7 juli 2015 15:20

Nu har vi varit hemma några dagar, kom hem i torsdags. Att ta ett hotell på flygplatsen sista natten var absolut värt! Dock gick inte hemresan riktigt lika smooth som resten av resan. Först rådde en del förvirring kring vilken gate som gällde. Flyget var försenat ca 1,5 timme och starten var väldigt skakig (jag är flygrädd för de som inte vet). När vi väl kom fram till Gardemoen kom Erics väska ganska fort. Kom min väska fort? Nej. Kom min väska alls? Nej. De som känner till mitt temperament och tålamod kan tänka sig hur mitt humör var. Lyckligtvis fanns väskan på Gardemoen, men låg på helt fel band. När vi väl fått tag på väskan hade vi ganska bråttom in till Oslo S för att hinna med tåget hem till Karlstad. Men vi hann! På tåget var det bastu-varmt och väldigt mycket folk. Dumsnåla som vi varit hade vi inte bokat plats (vilket jag alltid svär på att jag ska göra nästa gång jag åker tåg). Det resulterade i att vi fick sitta/stå i en av gångarna drygt sista timmen. Men hem kom vi i alla fall! Och hela resan har varit riktigt, riktigt grym!

Jag tänkte plita ner några utav de upplevelser/tankar jag/vi haft under resans gång.

Vi hade sommarvärme. Runt 25 garder, runt 33 garder på tisdagen och mellan 35-37 grader på onsdagen. Jag blev solbränd. Det regnade max en timme under hela resan. I LONDON! Snacka om att ha tur eller?

London är rent men smutsigt. Det är inte mycket skräp på gatorna och väldigt fräscht på det viset. Men luften är inte särskilt ren. Var smutsig innuti näsan varje dag. Skulle tippa på att mycket kommer från luften nere i tuben.

Det är stressigt men går sakta i London. Självklart är det storstadstempo som råder. Stanna till på gatan eller i tunnelbanan och knyta en sko eller ta upp något ur väskan? Glöm det. Då blir man nedsprungen. ÄNDÅ är det så mycket folk att man kommer knappt framåt, för det är folk i vägen. Jag älskar att besöka storstäder, men kommer nog aldrig vilja bo i en.

London is very loud.Förutom att det såklart är fyllt av storstadsljud kändes också en del ljud högre än här hemma. Sirenerna lät högre, musiken i butikerna var högre (särskilt på Urban Outfitters, där hörde man knappt varandra utan fick halvskrika som om vi vore på klubb). I tuben fick jag nästan ont i öronen enbart av ljuden från tågen. Så ja, i allmänhet, loud noises.

Människor i London är generellt väldigt trevliga och hjälpsamma. Nästan all servicepersonal var väldigt tillmötesgående och trevliga. Stötte man in i någon eller de stötte in i en, så var man inte ensam om att säga "sorry!". Jag fick dessutom hjälp upp för trappor med min enorma resväska vid två tillfällen av totally randoms.

London är otroligt mysigt, grymt häftigt, mäktigt, trevligt, spännande och har så mycket kutlur att bjuda på att jag undrar om det ens är möjligt att se och uppleva allt. Med vårt späckade schema hann jag åtminstone se och uppleva större delen av de "stora" turistmålen, jag hann äta på ett antal typiska pubar och framför allt bara ta in staden. Och dessutom fick jag träffa mina bästa vän! Helt enkelt en toppenresa!

Jag alltså varit runt i mindre städer i England och nu London, Skottland - Edinburgh och Glasgow, Irland - Dublin och Nordirland - Belfast. Nu fattas bara Wales - Cardiff..!

Avslutar med löpet från sista dagen.

//Malla

Av Malin - 1 juli 2015 18:04

Idag gick vi upp tidigt och åt frukost med Gabba innan hon cyklade till jobbet. Väldigt kul att vi hann ses! Efter det gick vi ner till centrum i Maidenhead och satt på Costa ett tag. Poängen var att dra ut på tiden och därmed slippa rushen på tåget in till London. Vi missade inte rushen. Eller så är det konstant rush. Tågresan till Maidenhead igår var en barnlek jämfört med idag! Vi fick stå upp med våra resväskor hela vägen och vi stod packade som sillar större delen av tiden. Dessutom var det så vansinnigt varmt att det nästan blev olidligt. Det bokstavligen rann av oss bägge två!

När vi äntligen var framme i London hittade vi en pub där vi satt i ca två timmar och åt en tidig middag och väntade in check in-tiden för hotellet på Gatwick. Har aldrig längtat efter en dusch så mycket som jag gjort idag. Det har varit ca 34 grader, kändes minst lika varmt som när vi var i Thailand! Nu chillar vi i hotellrummet ute på Gatwick flygplats. Och här har vi en monsundusch, perfekt just denna dag!

Värsta delen av resan - tåget från Maidenhead till London.

Börjar bli slitna nu efter allt fläng, alla intryck och alla upplevelser.

Enorm, tidig middag.

Bloc Hotel Gatwick.

Mycket här är blockformat, även tvålen.

Av Malin - 30 juni 2015 23:51

Idag checkade vi ut från hotellet i Blackfriars. Vi tog oss en sväng till Embankment där jag hade researchat fram att mina favoritoliver, "Oloves" skulle finnas att köpa. Köpte på mig ett lager eftersom det inte säljs i Sverige!

Sen åkte vi tillbaka till hotellet där vi hade lämnat in väskorna, hämtade dem och gick till Tesco och handlade lite. Köpte massa olika frukt och bär, ost, choklad och sushi. Sen begav vi oss till Kensington Garden där vi hade picknick och chillade i väntan på vidare resa till Gabba i Maidenhead.

En trång, fuktig, varm, svettig tågresa, som istället för ca 20 min tog närmare 50, senare var vi framme och Gabra mötte oss vid station. Vi promenerade hem till henne och lämnade väskorna innan vi gick tillbaka ner till centrum. Där åt vi middag och hade allmänt trevligt. Sen gick vi hem till Gabba där vi suttit och pratat resten av kvällen. Just nu står jag i Gabbas rum och väntar på att en av hennes tre flat mates ska lämna badrummet, då jag inte orkar med presentation eller pleasentries.

Nöjd.

Picknick.

Lite mer pittoreskt och mer "klassisk" brittisk arkitektur i Maidenhead.

Middag!

Av Malin - 30 juni 2015 00:07

Idag åkte vi till Greenwich och spanade in The Royal Observatory och stod på nollmeridianen. Häftigt! Ganska otroligt hur människan skapat tid. Sen gick vi till en pub och åt en god brittisk lunch.

Sen  åkte vi in till County Hall (vid London Eye) och gick London Dungeon. Det var som Gasten på Liseberg, fast bättre! Vi gick runt i en "gammal", mörk Londonmiljö. Man gick från rum till rum där olika skådespelare berättade om Guy Fawkes, tortyr, pesten, Sweeny Todd, Jack the Ripper, rättegångar och avrättningar. Turen avslutades med en ride som liknade fritt fall, fast i mörker. Det var en bra blandning av spänning, att man skvatt och intressanta fakta. Värt!

Vi hade bokat bord på Jamie's Italian (Picadilly) på kvällen, så vi gick tillbaka till hotellet och tog igen oss lite och gjorde oss iordning innan vi åkte dit. Maten var supergod! Servicemässigt var det dock några tabbar, men bara "mänskliga" saker. Man får aldrig glömma att människor som jobbar inom service är just det, människor. De är inte maskiner. Värre vore om servitören var otrevlig eller dryg! När vi sedan fick notan hade han strukit över påminnelsen om att service inte ingår i priset och istället skrivit dit "Apologies for the terrible service." Helhetsupplevelsen var toppen! Och som sagt, maten var väldigt god. Väl värt ett besök om man är i London.

Skämde ut Eric med min selfiepinne påväg mot Greenwich.

Utsikten från ena sidan av The Royal Observatory.

Nollmeridianen.

Lunch! Fish n' chips, miniburgare, steak and ale pie och lökringar.

Tog en till "Big Ben-wefie" med pinnen medan vi väntade på att gå in till London Dungeon.

Nöjda efter en middag på Jamie's Italian.

Av Malin - 28 juni 2015 23:47

Idag  började vi med att åka till Camden Market och Camden Lock Market. Vi åt streetfood till frukost, först italienskt bröd med fyllning och sen iste och Dutch pancakes med Nutella och jordgubbar.

Sedan åkte vi till Oxford Street där vi promenerade i regnet en stund innan vi anlände till Primark. Där inne var det hysteriskt, trångt och massor av shopping. Shoppade loss iaf, och kom ut med en kasse.

Efter shoppingen åkte vi bort mot Imperial War Museum. Före vi gick in åt vi en brittisk lunch på en pub. Sen gick vi till museumet där vi tittade på utställningar från WWI och WWII plus förintelsen. Mycket bra utställningar!

Sen promenerade vi iväg för att hitta en indisk restaurang vi kollat upp. Jag var dock skeptisk när jag såg stället, så vi gick till hotellet istället. Där spanade vi vidare på nätet ett tag innan vi till slut bestämde oss för ett indiskt ställe nära hotellet. Maten var god, speciellt naanbrödet som var supergott. Nu är vi tillbaka på hotellet och chillar.

Camden Market & Camden Lock Market.

Hoppade in i ett photo booth och tog ett mellanting mellan "fina" och "spexiga" kort. Lite fail alltså. Men det blir ju kul det också tänker jag!

Primark.

Köpte en selfiepinne på Primark, trots förbud från Eric.

Imperial War Museum. Var en häftig installation där man imiterat the trenches från WWI. Bra effekt med skuggorna.

Nu är det snart läggdags här på hotellet.

Av Malin - 27 juni 2015 23:33

Idag  började vi dagen med att åkte till Picadilly Circus där vi åt frukost i närheten. Efter det begav vi oss bort till St. Pauls Catherdal. Vi gick in och förutom katedralen i stort och kryptan gick vi också upp i kupolen. Även på utsidan i två nivåer. St. Pauls Catherdal är 111 meter hög, så vi var ganska högt upp och jag var ganska skakig i knäna. Men alltså, kan man gå nästan högst upp, då ska jag nästan högst upp. I am not one to half ass mina upplevelser. Utsikten var mäktig. Och insidan var vacker, mäktig och full av historia.

Efler St. Pauls åt vi lite lunch. Sen åkte vi vidare till British Museum där vi kikade på saker från forna Egypten, antikens Grekland och Rom, asiatiska historiska saker och lite annat. Vi har skisser hemma av norske konstnären Alfred Hammarbæck och sex av hans verk finns på British Museum. Till min stora besvikelse var de inte på display just nu enligt informationsdisken.

När vi kände oss färdiga på British Museum åkte vi bort till The Tower of London varifrån vi tog en River Cruise på Themsen. Det var en guidad tur och även denna gång var guiden riktigt bra. Vi fick se mycket av det vi sett förut, fast från ett annat perspektiv. Dessutom fick vi se lite nytt, som Shakespeares Globe till exempel.

Vi hoppade av på Westminster Pier och promenerade bort till Southbank Centre där vi försökte hitta ett ställe att äta. Det var väldigt myckeyt folk, så vi hamnade på en restaurang ganska nära vårt hotell i Blackfriars. Det var ett spanskt tapasställe, så vi beställde in massa tapas, några San Miguel, något glas Cava och en halv kanna Sangria. Mätta och belåtna gick vi tillbaka till hotellet där vi nu tar något glas vin och öl.

Förutom att vi har det riktigt bra här i London, har det hänt något riktigt häftigt hemma i Sverige! Min bästa kompis, Gabba, har kört cykel-SM och kom in på en imponerande 17:e plats, enbart 4,5 minuter efter vinnaren Emma Johansson. Min bästa kompis är AWESOME!

Turistar oss på Picadilly Circus.

Vyer från St. Pauls Cathedral.

Här uppe var vi alltså, på de två ställen man ser räcken.

Turist-Eric framför British Musesum.

The Rosetta Stone som varit avgörande för att kunna dechiffrera hieroglyfer.

Sokrates och jag.

River Cruise.

Ny vy av The Tower of London.

U

Shakespeares Globe.

Tapas! Det var trångt på restaurangen, så en del fick stå i fönstret.

Tescoköpt vin, intages på hotellmaner.

Imorse vaknade vi upp till den fantastiska nyheten att samkönade äktenskap blir lagligt i hela USA. Passande nog är det Pride här i London just nu, vilket syns från vårt hotellfönster!

Av Malin - 26 juni 2015 23:39

Idag började vi dagen med frukost on the go på Waterloo Station. Sen tog vi the tube till Trafalgar Square där vi hoppade på en hop on -hop off likt tvättäkta turister, med systemkamera i högsta hugg och allt. Vi åkte runt nästan hela turen och fick se otroligt mycket. Trafalgar Square, Westminster Palace, Big Ben, Westminster Abbey, Hyde Park, St. Pauls Cathedral, Marble Arch, Tower Bridge, The Tower of London, stället där Roger Moore, Sean Connery och J.K Rowling bor, massa monument, massa statyer och massa, massa mer. Guiden var riktigt bra.

Vi hoppade av bussen vid Big Ben och strosade runt där ett tag innan vi promenerade vidare bort till Buckingham Palace. Sen hittade vi ett mysigt ställe att äta lunch på innan vi tog the tube tillbaka bort till The Tower of London där vi skulle gå en Jack the Ripper tour. Scott, vår guide på den turen, var briljant. Turen tog ca 1 h 50 min och var väldigt intressant. "Synd" är dock att området består av ganska mycket moderna, höga byggnader istället för de gamla som var på den tiden. En plats där en av kvinnorna hittats fanns dock kvar. Kanske en till, men dit kunde vi inte gå, för det höll på att byggas en parkering där. Efter turen hjälpte Scott oss på rätt tube, så vi småpratade lite. Fick mitt livs komplimang när han sa att min engelska var jättebra och att han inte vetat att jag inte var brittisk om jag inte sagt det. Jag blev minst sagt superglad.

Vi tog the tube till Covent Garden där vi strosade runt i området före vi satte oss på en fransk restaurang och åt middag. På vägen dit gick vi också in på Kings Cross tågstation och spanade in Platform 9 3/4. Efter middagen satte vi oss på ett litet ställe med uteservering på en balkong med utsikt över utsidan av Covent Garden Market och tog ett glas vin. Och efter det begav vi oss tillbaka till hotellet. En dag full av upplevelser vill jag lova!

"ÅH en telefonkiosk! Must take tourist pic!"

"ÅH FY FA-AN här inne luktar det urin!!!"

"Kom igen, härda. Allt för dat tourist pic!"

Westminster Palace och Westminster Abbey.

Big Ben.

Trafalgar Square.

Buckingham Palace och Turist-Eric.

Lunchdags!

Sharing version of fish n chips, görgött.

Tower Bridge.

The Tower of London.

The Tower of London-wefie.

Turist-Eric på Jack the Ripper tour.

Här hittades ett av Jack the Rippers offer.

Platform 9 3/4 på Kings Cross.

Restaurangen vi åt middag på hade Rituals produkter i badrummet. Nice!

Ett glas rosé med denna utsikt i Covent Garden.

//Malla & Berra

Malin, 26 år. Norsk-svensk hybrid. Sambo med Eric. Uppvuxen i Åmål. F.d. tävlingsgymnast. Engelsklärare på gymnasiet. Utbildad multijournalist.